Школа - це зовсім не страшно

/Files/images/скачанные файлы.jpg

Дошкільний вік — період засвоєння прикладу дорослих (норм, правил поведінки), формування механізмів особистісної поведінки, підкорення свого ставлення до речей та людей ідеальним зразкам, засвоєним від дорослих. Зазнає змін спілкування дошкільників з дорослими. Воно набуває нових форм: від зовнішнього контакту дитина переходить до свідомого й добровільного підкорення дорослому. Крім практичного спілкування з дорослими, виникає інтелектуальне співробітництво, що знаходить свій вияв у дитячих запитаннях. Прагнення до активного спілкування з дорослими виявляється у намаганні прилучити їх до власних переживань, почути думку про свої дії або обговорити чиїсь вчинки. Отже, комунікативна діяльність розгортається на основі пізнавальних та особистісних мотивів і містить елемент ініціативи та самостійності.

Розвиток особистості

До старшого дошкільного віку діти приймають оцінки їхньої поведінки та особи на віру. Наприкінці шостого року уявлення про себе стають більш самостійними. Зростає критичність дитячої оцінки. Однак самооцінка все ще залишається завищеною, і це є нормальним виявом психічного розвитку дитини.

У цей період формуються нові якості особистості: почуття справедливості, адекватне переживання удачі або невдачі, здатність регулювати спільну діяльність, колективізм, дисциплінованість, стриманість, відповідальність.

Яскраво виражена потреба в спілкуванні з ровесниками призводить до мимовільного порівняння себе з іншими, до наслідування дій іншого. В цей період також різко зростає прагнення до участі в якій небудь справі з іншими. Наприкінці шостого року виникають спільноти дітей, що займаються однією діяльністю, грою (3-4 дітей, іноді в хлопчиків – 8-9 осіб). Виявляються елементарні форми групової солідарності. Діти починають вирізняти особисті властивості однолітків: "дуже добрий”, "гарно стрибає” тощо.

Під впливом засвоєння норм і правил формуються етичні еталони поведінки.

Психологічна готовність дитини до навчання

Психологічна готовність дитини до школи ґрунтується на фізичній готовності. Фізична готовність — це той рівень фізичного розвитку дитини, який дозволяє без значних труднощів виконувати навчальну діяльність. Психологічна готовність до навчання це рівень психічного розвитку дитини який дозволяє їй безболісно займатися навчанням. Психологічна готовність включає: особистісна готовність (готовність дитини виконувати нову соціальну роль, роль школяра.) у дитини має бути сформована ієрархічність мотивів яка дозволяє дитині управляти власною поведінкою. У дитини також повинна бути сформована певна інформативна стабільність. Дитина повинна мати бажання йти до школи, якщо сформована особистісна готовність до навчання її приваблюють не зовнішні атрибути, але й сам процес навчання; інтелектуальна готовність включає — достатній рівень розвитку елементів словесно-логічної та смислової пам'яті, розвиток елементів логічного мислення, здатність дитини здійснювати певні розумові дії та операції мислення, вміння виділяти навчальну задачу, розвиток диференційованого сприймання, оволодіння мовою на слух та розуміння символів, розвиток тонкої моторики руки і здатність дитини відтворювати зразок, розвиток елементів довільної уваги, більший реалізм образів уяви та підкорення їх законам реальності та законам логіки. Соціально психологічний розвиток — це розвиток у дитини вміння спілкуватися та взаємодіяти з іншими учасниками навчання, виховного процесу. Діти мають визнати керівну роль вчителя, вміти підкорятися вимогам дитячого колективу і при необхідності себе захищати.

Готовність до навчання - це система показників фізичного, мотиваційного, інтелектуально-пізнавального, особистісного розвитку, що забезпечать успішність навчання у школі.

Чому ж так необхідно визначити готовність дитини на самому початку навчання, а ще краще до вступу в школу? Доведено, що в дітей, які не готові до систематичного навчання, важче і довше проходить період адаптації, пристосування до школи, в них частіше проявляються різноманітні труднощі навчання, серед них значно більше тих, які не встигають, і не лише в першому класі, але і в подальшому ці діти частіше знаходяться серед тих, які не встигають, і саме в них спостерігають порушення стану здоров'я.

Безперечно, чим краще підготовлений організм дитини до всіх змін, які пов'язані з початком навчання у школі, труднощами, які неминучі, тим легше він з ними впорається, тим спокійніше і не так болісно буде проходити процес адаптації.

Як навчитися прощатися з дитиною без сліз?

Не затримуйтесь

Чим на довше ви розтягуєте момент прощання - тим важче розлучитися. Скажіть малюкові, що ви будете його чекати біля школи / роздягальні / класу, щоб забрати додому після уроків. Ідіть відразу, як тільки попрощалися і побачили однокласників вашого малюка. Створіть свій власний ритуалМожете щоранку цілувати малюка перед тим, як розвернутися і піти. Або можна обійняти і поцілувати. Головне, щоб після певної дії ви йшли. Так і дитина буде готова, що після цього мама йде, і вам буде спокійніше. Візьміть з собою друга з домуЗазвичай вчителя першокласників дозволяють приносити з собою в школу улюблену іграшку. Але за умови, що грати нею можна буде тільки на перерві. Запитайте класного керівника своєї дитини, чи можна принести "друга" з дому, щоб було не так страшно? Головне, не беріть найулюбленішу іграшку, тому що ніколи не будете впевнені в тому, що принесете її цілою і неушкодженою додому. Придумайте систему винагороди Можна ставити в календарику навпроти кожного навчального дня смайлик: веселий - якщо дитина посміхаючись йде в клас; сумний - якщо малюк вередує і ниє. Наприкінці тижня за певну кількість усміхнених смайликів можна винагороджувати дитину походом в парк, морозивом, або чимось ще, на ваш розсуд. Зустрітися з однокласникамиКоли ви можете назвати однокласників вашої дитини на ім'я, то школа стає більш знайомою і безпечною в уявленні дитини.

Що приблизно повинна знати дитина.

Мотиваційна готовність дитини до навчання

Ти вже підріс і восени підеш не в дитячий садок а до школи. Ти хочеш ходити до школи? Чому?
Де, на твою думку, цікавіше, у школі чи в дитячому садку? Чому?
Чим займаються у школі діти? Що ти знаєш про школу?
Кого в школі вважають хорошим учнем? А кого - ні?
Що тобі подобається робити у вільну хвилину? Чи відвідуєш ти якусь спортивну секцію, гурток, малюєш, вирізаєш?
Ти йдеш до школи і по дорозі зустрічаєш своїх друзів. Вони тобі пропонують погратися. Що ти вибереш: підеш до школи чи пограєшся з друзями?

Розумова готовність. Поняття про навколишній світ.

Назви своє прізвище, ім’я, по-батькові.
Скільки тобі років? Коли твій день народження?
Назви членів своєї родини.
Чи читають тобі батьки казки? Чи граєш ти з ними в ігри? Які саме?
Як звати твою маму? Тата?
На якій планеті ти живеш?
В якій країні ти живеш?
Назви адресу за якою ти живеш?
Яких ти знаєш свійських тварин? Птахів?

10. Назви диких тварин.

11. Які тварини взимку сплять? (ведмідь, їжак, білка, борсук)

12. Яких ти знаєш зимуючих птахів? Перелітних?

13. Чим свійські тварини відрізняються від диких тварин?

14. Чим зимуючі птахи відрізняються від перелітних?

15. Чим пташка відрізняється від тварини?

16. Чим місто відрізняється від села?

Розумова готовність. Узагальнення.

1. Назви одним словом.

Буряк, цибуля, морква, часник – (овочі).

Плаття, куртка,сорочка, спідниця – (одяг).

Стіл, шафа, крісло, стілець, диван – (меблі).

Трамвай, поїзд, автобус, метро – (транспорт).

Понеділок, середа, четвер, - (дні тижня).

Січень, березень, червень – (місяці).

Мама, брат, сестра, бабуся – (родина, сім’я).

Оса, комар, муха, метелик – (комахи).

Ткаченко, Франко, Солоданюк – (прізвища).

Полуниця, малина, смородина – (ягоди).


2. Скороти речення.

До нас на подвір’я прилетіли ворона, сорока, ластівка, горобець.

(До нас на подвір’я прилетіли птахи.)

На городі росте морква, гарбуз, цибуля, редиска.

(На городі ростуть овочі.)

У кімнаті є крісло, диван, стілець, ліжко.

(У кімнаті є меблі.)

У зоопарку ми бачили бегемота, тигра, мавпочок та жирафів.

(У зоопарку ми бачили екзотичних тварин.)

Діти біля школи посадили калину, бузок, жасмин, барбарис.

(Діти біля школи посадили кущі.)

У мами в шафі є пальто, шуба, спідниця, сукня.

(У мами в шафі є одяг.)

Розумова готовність. Знайди зайве

Озеро, море, калюжа, океан, ставок. (калюжа)

Зелений, жовтий світлий, білий, червоний. (світлий)

Артем, Коля, Сергій, Наталка, Олексій, Діма. (Наталка)

Щука, карась, черепаха, сом, окунь. (черепаха)

Мама. Тато, син, сестра, гість, бабуся. (гість)

Жовтий, блакитний, білий, темний, синій. (темний)


Встанови закономірність

Намалюй 4 геометричні фігури так, щоб у кожному рядку вони розташовувалися по-різному.

Пізнавальна активність. Просторове уявлення

1 Поняття «праворуч, ліворуч, вгорі, внизу».

Завдання за малюнком.

Покажи в зошиті лівий верхній кут, правий нижній кут, середину зошита, лівий нижній кут, правий нижній кут.

2 Поняття «схожі».

Завдання з геометричним матеріалом.

Що в кімнаті схоже на прямокутник, круг, трикутник?

3 Поняття «однакові».

Які предмети в кімнаті ми можемо вважати однаковими?

4 Поняття «під, над, поруч, за, на, у, з-за, з».

Завдання за малюнком.

5 Поняття «попереду, позаду, поряд, після, перед».

Завдання з геометричними фігурами вишикуваними в рядок.

Пізнавальна активність. Пошук логічних зв’язків.

Чим буде? Ким буде?

- зерно пшениці - дівчинка

- аркуш паперу - цуценя

- дошка - яйце

- цеглина - ікринка

- тканина - гусеня

4 Закінчи речення.

Весною квіти… Літом квіти …

Восени земля вкрита … Взимку земля вкрита …

Оля пішла в кіно, хоча… Мишко почав їсти суп, але …

Катя посадила сестру на санки і … Діти взяли кошики для грибів, та раптом …

Якщо взимку сильний мороз, то … Хлопчик захворів, тому, що …

5 Встав речення пропущені слова.

Увечері мама … з роботи.

Вдома вона готує смачну … для всієї сім’ї.

Всі їй … прибирати і … посуд.

Тільки кішка Мурка … на дивані.

Зробивши …, сім’я відпочиває.

Пам'ять. Зорова пам'ять.

1 Розглянь малюнок. Спробуй запам’ятати всі предмети, що там зображені. (Малюнок повинен містити не менше 6 зображень).

2 Подивись на таблицю, запам’ятай пари картинок. (демонструємо таблицю 10-15 сек.). Тепер намалюй фігурки, що були зображені напроти кожного малюнка.

Вербальна пам'ять.

1) Пам'ять на числа.

5, 1, 3 – повтори.

6, 4, 8, 1 – повтори.

2, 7, 5, 3, 6 – повтори.

Кмітливість дитини.

1 Послухай завдання і дай відповідь на питання.

Хто вищий?
Петро вищий за Дмитра. Дмитро нижчий за Петра. (Петро)
Що важче?
Груша важча за яблуко, а яблуко важче за персик. (Груша)
Хто прокидається раніше?
Уранці у нашій родині тато прокидається після бабусі. Бабуся прокидається після мами, а я – піднімаюся після тата. (Мама).
Хто бігає швидше всіх, а хто повільніше?
Хлопчики бігали наввипередки. Сашко прибіг швидше за Миколку. Миколка швидше за Петрика. (Швидше – Сашко, повільніше - Петрик).
Яку рибу спіймано раніше, а яку пізніше?
Рибалка спіймав окуня, йоржа і щуку. Щуку він спіймав раніше ніж окуня, а йоржа – пізніше, ніж окуня. (Раніше – щуку, пізніше - йоржа).
Увага дитини.

1 Гра «Повтори рухи».

На слово «небо» - підніми руки вгору.

На слово «вода» - руки поперед себе.

На слово «земля» - руки вниз.

На слово «вогонь» - кругові рухи руками .

Навчання грамоти. Звуки, букви, склади.

Які ти знаєш голосні звуки? Приголосні?
Який перший звук в словах: сосна, книга, осінь?
Яким звуком закінчується слова: комар, шуба, журавель.
Придумай слова, що починаються звуками: [с, в, к].
Порахуй склади у слові.
Кіт, сова, яблуко, птах.

Придумай слово, у якому є два (три) склади.


Навчання грамоти. Слова. Речення.

1 Прочитай слова. (три слова)

2 Склади з розрізних букв такі слова: душ, вітер, сонце.

3 Розглянь малюнки. (Дитині пропонують картинку з 5-6 малюнками). Чітко вимовляй назву кожного предмета. Намалюй в рамочках стільки кружечків, скільки літер у слові. Голосні звуки познач червоним кольором, а приголосні – синім.

4 Послухай речення, визнач кількість слів у реченні.

6 Придумай речення зі словом квітка (небо, трава тощо).


7 Переказ. Послухай і перекажи текст.

Червоний гребінець

У нашого півника червоний гребінець. Вночі кури лягають спати. Тоді він бере свій гребінець і розчісує свій хвіст. Потім він знову кладе свій гребінець на голову. А вдень ходить розпустивши хвіст.

Кішка

Мишко і Жанна гуляли. Вони побачили кішку. Діти пожаліли кішку і забрали її додому. Тепер кішка живе у Мишка і Жанни.

Кролики

Батько купив двох кроликів. Кролики були красиві. Шерсть у них була м’яка, хвостики пухнасті вуха довгі. Діма посадив їх у клітку. Кролики їли буряки, капусту, моркву. До осені кролики стали зовсім великі.

Мурашка

Мурашка знайшла велике зерно. Воно було для неї дуже важке. Мурашка покликала на допомогу інших мурашок. Разом вони легко дотягли зерно в мурашник.

Фонематичний слух.

Знайди зайве.

(Темп читання повинен бути помірно швидким. Якщо дитина відчуває труднощі, слід зменшити темп до помірного чи повільного. Відповідно до зниження темпу читання слів, знижується якісний показник виконання завдання дитиною.)

- Рама, рама, рама, рама, лама, рама;

- Поріг, поріг, періг, поріг, поріг;

- Рампа, лампа, рампа, рампа, рампа;

- Коса, коса, коза, коса, коса, коса;

- Сірка, зірка, сірка, сірка, сірка, сірка;

- Світ, світ, світ, цвіт, світ, світ;

- Шар, шар, шар, шар, шарф, шар;

- Шашка, шашка, шашка, чашка, шашка;

- Гора, кора, гора, гора, гора, гора;

- Гірка, зірка, гірка, гірка, гірка;

- Голос, колос, голос, голос, голос.

Математичні здібності. Арифметичні уміння.

1 Назви числа у зворотньому порядку від 10 до 1 .

2 Полічи від 7 до 2. Від 3 до 6. Від 8до3.від 10 до 5.

3 Яке число більше: 7чи 6? На скільки?

Яке число менше: 9чи 8 ? На скільки?

Яке число стоїть перед 5? Перед 10?

Яке число наступне після 8? Після 6?

олір, розмір, геометричні фігури.

1 Які фігури ти бачиш на малюнку. (Дитині пропонують набір основних геометричних фігур: круг, прямокутник, квадрат, трикутник, овал. Якщо дитина гарно знає подані вище фігури – пропонують додатково трапецію, ромб, півкруг, шестикутник).

2 Які фігури не мають кутів? (круг, овал).

У якої фігури 3 (4) кути?


Поняття часу

1 Назви дні тижня по порядку.

2 Який день тижня буде після середи? Наступний після п’ятниці?

3 Скільки всього днів має тиждень?

4 Назви які ти знаєш місяці.

5 Назви літні місяці. Зимові. Весняні. Осінні.

Скільки місяців триває рік.
Що триває довше тиждень чи 7 днів?
Коли ми снідаємо, обідаємо, вечеряємо?
Назви часини доби по порядку.
Що настає раніше – вечір, чи ранок? День чи ніч?
Рівень мовного розвитку

1) чітко повтори кожне слово.

Літак, пилосос, заєць, курча, огірок, шапка, шишка, очерет, щука, ящірка, жирафа, їжаки, картина, паркан, ключ, пень, джміль, чашка, бджола, м’яч.

2) Яке слово ти чуєш? (Дорослий вимовляє окремо кожен звук).

Л – и – с, к – о – с – а, ч – а – п – л – я , б – о – ч – к – а.

3) Розглянь малюнок. Які слова відповідають на питання Хто? Що?

4) Добери слова протилежні за значенням.

Великий, веселий, широкий, маленький, високий, добрий, здоровий, бідний, старий, сухий, гучний, розумний, товстий, холодний, твердий, перший.

5) Назви слова за аналогією: світлий – світліший, тонкий – тонший.

Широкий - … великий - …

Кислий - … хороший - …

Солодкий - … поганий - …

6) Утвори пестливі слова, наприклад:

Кіт – котик, стіл – столик.

Заєць - … хата - …

Мама - … книга - …

Ліс - … стілець - …

Машина - … квітка - …

Ваза - … хустка - …

7) Утвори нові слова, наприклад:

Ваза зі скла – скляна ваза.

Будинок із цегли -…

Кораблик з паперу - …

Шапка із хутра - …

Шкарпетки з вовни - …

8) Склади розповідь за серією малюнків.

Кiлькiсть переглядiв: 795

Коментарi